Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Teaterleg i Aarhus

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:29:16

Den tyske kunstnergruppe Rimini Protokoll gav mig for et par sæsoner siden en teateroplevelse, som jeg aldrig glemmer. Den fandt sted i en lejlighed på Frederiksberg og havde form af en telefonsamtale mellem mig og en 24-årig indisk kvinde. Badsunhara Gholsal ringede mig op kl. 17.00 fra sit call center i Calcutta, sang for mig, delte sine drømme med mig, talte om vejret og hendes dagligdag, mens hun instruerede mig nænsomt rundt i den etværelses. Det er der sikkert også nogle, der mener ikke er ”rigtigt teater”, men spørgsmålet er, hvad man overhovedet får ud af at dømme oplevelser som disse ’ude’. For mig er de i allerhøjeste grad ’inde’ og mangfoldighed yderst velkomment. I BEST BEFORE, lader det til at kunstnergruppen er tro mod egen DNA, når de leger med fiktion og virkelighed og skaber nye erfaringsrum i os selv. Publikum får hver sin game controller og skal styre en avatar, som kan ses på et lærred på scenen. Avatarerne vokser op som enkeltindivider med navne, hobbyer, handlinger og meninger samtidig med at et panel af personer optræder som sig selv. Det kunne være, man skulle tage en tur til Aarhus.

Best Before af Rimini Protokoll, Aarhus Festuge, Archauz,1.-2.09-10

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post290

Omar Mazouk i nyt show

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:28:52

Ser man bort fra revyerne, så har det klassiske morskabsteater det mildest talt ikke for godt i dagens Danmark. Selv det ’ny’ teater i Gladsaxe måtte dreje nøglen om på trods af, at knaldperlen Lisbeth Dahl sammen med the grand old man Preben Kristensen hev gevaldigt i lattermusklernes sidste krampetrækninger til Dario Fo’s ”De betaler ikke – vi betaler ikke”. Teatret på Søborghovedgade kunne måske ellers godt have lagt sig i selen for at blive hele hovedstadens morskabsteater, når nu ingen andre vil være det, men sådan skulle det altså ikke gå. Og så er det jo godt, at vi i det mindste har enkeltmandsvirksomhederne. Stand up’erne, der kan turnere landet tyndt og få løsnet op for de danske spændinger, selvom onde tunger hævder, at det ikke er ”rigtigt teater”. Det er teater nok for mig, og det bliver skønt at gense den begavede og bekymrede Omar Mazouk, når han indtager Frederiksbergscenen og med showet OMSKÅRET lægger ægteskabet under kniven. ” Er ægteskabet egentlig en god idé? Spørger han. Vil kvinder bare ha' familie og børn - og mænd bare ha' sex?” Det er da bestemt ikke utænkeligt.

Omskåret, Omar Mazouk, Frederiksbergscenen, 27.08-18.09.10, on-lø kl. 20.00, DKK 240 + gebyr, billetter via nbt.dk

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post289

Trafficking i Dansehallerne

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:28:21

Det er ikke hver dag dans og politik rimer. Det er heller ikke hver dag, en danseforestilling er ’uegnet for børn under 15 år’. Til gengæld sker det mange gange hver eneste dag, at et barn eller ungt menneske bliver handlet som sexslave, og det er netop det, dansekompagniet Mute Comp, sætter bevægelser til i første del af deres kriminal-trilogi ’KNOCK ON UNPAINTED WOOD’ om trafficking. Det er Kasper Ravnhøj og Jacob Stage, der står bag kompagniet, og når der er nyt fra de to dansehanner, plejer der at være noget at komme efter. Deres forestillinger er tit fortællende, legende, fysiske (physical theare kalder de sig selv) og ikke mindst hamrende musikalske, og nu prøver de altså også kræfter med den politiske dans. Koreograferne har rejst i Polen og Cambodja og har haft tæt kontakt til centrale humanitære organisationer som HopeNow, Safe and Alive og Reden International. Musikken får også denne gang en særlig status, når det fremadstormende polske rockband PCHELKI / THE FLEAS spiller live til hver opførelse. Til maj er Mute Comp på banen med 2. del af trilogien, hvor de med ’FUBAR – Fucked Up Beyond any Recognition’ – skaber en sort komedie om våbenhandel og mænds fascination af våben.

Knock on unpainted wood, Dansehallerne, 27. august - 18. september 2010, ti-lø kl. 20, billetter til DKK 60-130. Billetter via Billetten.dk

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post288

Mordets melodi er tilbage!

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:28:00

I 2005 fik folkene bag Turbinehallerne i Adelgade den vanvittigt gode idé at opføre Radioteatrets klassikere live. Publikum strømmede til, så Mordets Melodi 60 år efter gyserhistorien første gang banede sig vej gennem højttalerne til de danske stuer, igen kunne høste succes. Første udsendelse fandt sted under krigen i 1943, og Mordets Melodi hører til en af de største succeser i Radioteatrets historie. Takket være Tavs Neiiendam, der er den dramatiske kraft bag succesgyseren, som den gang lagde de danske gader øde, og altså i dag giver nyt håb til de slukørede publikummer, som gik forgæves til Tue Bierings italescenesættelse for fem år siden. Skuespillerholdet er nogenlunde det samme, og hvilket et - Jens Bjørnkjær, Jens Jacob Tychsen, Lisbeth Wulff Mikkel Hess, Rasmus Botoft og Tina Gylling Mortensen. De er fuldkommen uimodståelige i deres stiveste puds og deres åbne vokaler med tydelige afstand mellem ord-e-ne. Og Tychsen er i den grad i særklasse, hvad han ikke kan med sin stemme (alene hans Bok i Iceage 3 er hele filmen værd!) Og så har vi en sjette, men ikke uvæsentlig spiller. En original højttaler fra 40’erne. Det er hovedpersonen, morderen. Det er den hævngerrige Louis, på jagt efter alle byens Sonja’er, og som, mens han tager kvælertag på kvindemenneskene, synger Mordets franske Melodi: ”Je te meme dans le bras, je te meme”, fordi hun sang den. Hun, som forrådte ham. I højttaleren kører det originale lydspor fra Radioteatrets udsendelse fra 1943 med Angelo Bruuns stemme og – må man forestille sig – skrækindjagende latter. Radioteater live er ikke bare kult, det er hypercool.

Det kgl. Teater, Portscenen udendørs, gratis.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post287

Egotripperen Hamlet

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:27:35

Han er blevet kaldt en to meter lang Hamlet fra Helvede, ham, der om få dage indtager Slotsgården på Kronborg ovenpå en gigantisk bunke jord. En af de teenagere, man krydser fingre for, at ens datter aldrig finder på at slæbe med hjem til frikadeller. Ja man kan vist roligt sige, at likeabilityen ikke kan komme meget længere væk fra den Jude Law-effekt, der lagde Danmark ned sidste sommer, hvor billetterne til HAMLET blev revet væk som udsalgsvarer i Føtex. Han er en rebel, en egotripper, en rablende psykopat, som hverken kan nås med coaching eller Nikolai Moltke-Leth kurser. Farvel til humanisten Hamlet. Instruktøren er den berømte Thomas Ostermeier fra det Berlinske Schaubühne am Lehniner Platz. Sidst han gæstede landet var det med en rammende og rystende præcis opsætning af Ibsens Hedda Gabler på Det Kgl. Teater. Den fulgte efter hans verdensberømmede fortolkning af Dukkehjemmet, der også har givet stjerneinstruktøren flere priser. Ostermeier er bl.a. kendt for at rendyrke realismen i en sådan grad, at hans forestillinger på samme tid kommer uhyggeligt tæt på og lægger en distance ind. I Hamlet lader han fx Prins Hamlet filme sig selv med håndholdt kamera, så prinsens billede projiceres op på scenen, mens han uagtet spiller videre. Skuespillerne taler gennem tydeligt store mikrofoner, der ligesom filmlinsen peger tilbage på sig selv: dette er teater – ikke virkelighed. Når det virker, rammer den tvetydige realisme med dobbelt styrke. At være der, eller ikke at være der – det er spørgsmålet, men når Ostermeier er i byen, gælder det vist bare om at være der.

Hamlet, Kronborg Slot, 17. – 22. august 2010 kl. 20:30, DKK 242-345, via ww.billetten.dk eller tlf. 7020 2096.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post286

Råt og upoleret

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:26:55

En, to, tendens…også Dansk Danseteater går efter det rå og upolerede, når de i DANCE DELICIOUS lader fremtidens koreografer vise, hvad de dur til. Uden kostumer, lyssætning og scenografi er dansen, musikken og bevægelserne i rampelyset, når Ana Sendas, Alessandro Sousa Pereira, Luca Marazia og Nelson Rodriquez-Smith skaber koreografi til kompagniets dansere. Det er værker unplugged, der får noget så sjældent inden for dansens verden som ord med på vejen. Koreograferne vil nemlig introducere deres værker, og publikum kan få stillet deres spørgelyst efter de enkelte koreografier. Det er jo skønt for sådan nogle som os, at man trods alt ikke skal danse sit spørgsmål for at få svar…

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post285

Råt og småt

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:26:42

Teater Grob får gæster, når BLONDINEN, BRUNETTEN, SVINET & SENGEN spiller på deres intimscene på Nørrebrogade. Det er skuespillerne Marijana Jankovic, Victor Marcussen og Kathrine Høj Andersen, som sammen har skabt en forestilling om overgreb, sex og manipulation, og hvis man ikke er til kolde fødder i Skelbækgade, så må Grobs varme senge da være sagen. Det lyder i hvert fald bestemt som om, at den ligesom HANS EJENDOM lover anti-Disney-garanti eller pegene tilbage. Uden instruktør og uden manuskript går de efter at trænge ind bagved galskaben, volden og menneskets destruktive kræfter. Hånden på hjertet, så lyder det som en forestilling som enten kan blive hamrende god, fordi spillerne er både for og bag og indeni det hele, eller også kommer de netop så langt ind, at det bliver langt ude. Vi håber selvfølgelig på det første, når vi lukkes ind i en fars sorg over sin datters forsvinden. Efter 13 år står pigeværelset stadig urørt, men en dag sker der noget.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post284

Råt for usødet

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Wed, September 08, 2010 20:26:14

Midt i sommerens udbud af teater-i-det-grønne er forestillingen HANS EJENDOM et helt sikkert bud på en udendørsteater event, som absolut ikke rimer på clubsandwich og kølig hvidvin. Det kommende teater spiller ny dansk dramatik dér, hvor bør folk er, nemlig på gaden, og i juni skyder de en monolog af Thomas Lagermand Lundme af lige midt i Skelbækgade. Der er modige teaterfolk, der før har sat Skelbækgade og Halmtorvets prostituerede på repertoiret. Da ’Pretty Woman A/S’ for et par sæsoner siden spillede i en container lykkedes det at rejse debat om prostitution ved hyre ludere ind fra gaden og spille Julia Roberts for en aften. Nu er det manden, der står for tur med sin krop, der kan købes og forhandles om. Og publikum tvinges til at tage et moralsk ansvar i en verden, der som virkelighedens ikke er sort/hvid. Forhåbentligt bliver Det kommende teaters HANS EJENDOM et påtrængende og engagerende modbillede til Det Kgl. Teaters Disney-version af ’De Tre Musketerer’. Og så er det oven i købet gratis!

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post283
Next »