Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Trine Pallesen er den eneste ene

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Fri, April 22, 2011 12:34:11

Musical-versionen af DEN ENESTE ENE får en til at tro på, at den store kærlighed findes mellem køkkenlåger og kosmetiske indgreb.

Filmen er for længst blevet folkeeje, og det store spørgsmål er naturligvis: hvem skal spille Sidse Babett? Svaret er, det skal Trine Pallesen, og det er et godt valg. Hun har den sødme, charme og stemme, der skal til for at løfte den tunge arv.

Mon ikke instruktøren Mikala Bjarnov Lage klappede lidt mere end sidemanden, da Susanne Bier høstede en Oscarstatuette. Det giver forestillingen et ekstra PR-boost, selvom det nu ikke har knebet med at sælge billetter til de store musicals i år.

’Den eneste ene’ som fik en Reumert tilbage i 2006 for årets musikteater/show bliver forhåbentligt igen et levende bevis på, at teatret godt kan være underholdende, begavet og musikalsk på samme tid.

Spiller 20. apr.-7. jun. på Odense Teater

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post347

Oldekolle for kendisser

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:29:38

I musikteaterforestillingen EVIG UNG er kroppene i den grad på scenen. Stivbenet, trissende og hørehæmmet. Vi møder en flok fallerede skuespillere, som ser tilbage på deres storhedstid på scenen. Ikke alle fik det rampelys, de havde drømt om, men der er masser af minder, der holder de gamle skrog sammen.

’Evig ung’ havde tidligere på sæsonen premiere på Nørrebro Teater, og en del af attraktionen ligger i al sin enkelthed i, at unge, kendte skuespillere spiller sig selv som gamle, mens de jammer til kendte hits fra fortiden. Oldekolle for kendisser - nu med swing.

Ideen er sjov i fem minutter, og så er der ikke meget mere i den. Så skulle instruktøren Heinrich Christensen på Aalborg Teater da have fundet veje ind i alderdommens hitparade, som Københavner-versionen aldrig nåede at opdage. Der skal nok blive grinet og klappet i Aalborg, men jeg undrer mig nu over, at et stykke med så få hjerneomdrejninger i samme sæson kan finde vej til to så store teatre. Det er lige til at få grå hår i hovedet af.

Spiller 15. apr.-9. jun. på Aalborg Teater

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post346

Menneskedyret

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:29:08

Soloforestillingen 'Drift' rummer et paradoks. For menneskets drifter – sulten, magten, seksualiteten - er altid rettet mod noget, ligesom teatrets dramatiske drivkræfter bringes i spil mellem aktører. I ’Drift’ står den erfarne danser og performer Kitt Johnson alene på scenen.

Hun tager afsæt i Kirsten Hammans digt ”Jeg civiliserer mig om morgenen”, der i sin enkelhed sætter ord på, hvordan kammens morgenbevægelser gennem håret reder nattens menneskedyr af sig. Ved solopgang er vi alle mennesker igen. Kitt Johnson har tidligere vist stærke soloer som ’Stigma', 'Spejlet' og 'Rankefod' fra 2005, som hun selv siger ’Drift’ står på skuldrene af. Her undersøgte hun den evolutionelle hukommelse, mens hun nu sætter bevægelser til nutidens samfund. Kitt Johnson stopper ikke sin undersøgelse af verden med ’Drift’. I 2013 får ensembleværket ’Forum Humanum’ nemlig sin premiere. Et ambitiøst projekt som understreger, at afsøgningen af, hvem vi er starter med kroppen.

15. apr.-30. apr. på Københavns Musikteater

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post345

Årets nomineringer

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:28:45
Det Kgl. Teater er igen i år topscorer for årets Reumert nomineringer. 14 nomineringer løber teatret af med, mens den anden større spiller blandt de københavnske teatre, KbhT, alene er repræsenteret med forestillingen 'Hvig magi', der får to nomineringer. Desuden deler de en nominering med Odense teater for forestillingen 'Calender girls'. Teaterbilletter.dk's samarbejdende teatre er også i år flot repræsenteret, og ligger således lige i hælene på Det Kgl. Teater med 13 nomineringer.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post344

Krimikomedie fra de varme lande

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:25:18
FAR SKAL DØ, lyder den drabelige titel på Sergi Belbels nyskrevne drama til Husets Teater, der har noget med verdenspremierer og skræddersyet dramatik til udvalgte skuespillere.

Sergi Belbel skrev i 2006 stykket ”Mobil” til teatret og året efter ”I Toscana”. Det var den gang, teatret hed Plan B og holdt til i Magstræde, men også den gang var det Ellen Hillingsøe, dramatikeren havde kastet sin kærlighed på, og det kunne mærkes.
Jeg kan stadig se for mig, hvordan hun sitrede af intensitet og nærvær – feminin, sårbar og rå.

I ”Far skal dø” vil Ellen Hillingsøe som den topfrustrerede Anna gerne af med sin far, men Troels II Munk viser mere modstand, end hun havde regnet med. En ægte krimikomedie, der passer godt ind i tidens fornemmelser for gyset og grinet.

Det bliver i sandhed noget andet end ægteskabsdramaet ”I Toscana”, som havde længslen efter den tabte kærlighed som omdrejningspunkt, men det er ingen hindring, at følelsesregisteret udvides.

Spiller på Husets Teater til 14.maj


  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post341

Stjernespækket svensk familiedrama

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:24:12

FANNY OG ALEXANDER er sæsonens helt store familiedrama for landets førende skuespilchefer. Det er nemlig den kongelige skuespilchef Emmet Feigenberg, der instruerer Bergmans storslåede hyldest til teatrets magi. ”Fanny og Alexander” er hans første kongelige opsætning, siden han tiltrådte som chef på teatret, og magen til stjernespækket iscenesættelse på alle pladser i det store ensemble skal man lede længe efter.

Forbered dig selv på en namedropping ud over det sædvanlige! Sofie Gråbøl, Ghita Nørby, Sonja Richter, Bodil Jørgensen, Jens Albinus, Mikael Birkkjær, Søren Sætter-Lassen, Benedikte Hansen, Nicolai Dahl Hamilton.

Nok er det ikke mere end nogle måneder siden, jeg så det svenske ”nationaldrama” i Aarhus, og jeg hørte desværre ikke til dem, der blev forført af magien, men så meget desto mere glæder jeg mig til Emmet Feigenbergs iscenesættelse. Mon han til forskel fra Stefan Larsson har fundet nøglen til, hvordan historien om særligt drengen Alexander, der er indbegrebet af tv-serien, bliver forløst på scenen?

Nogle har været ude med riven efter landets to største teatre for ikke at planlægge deres repertoire bedre for de skattebetalende publikummer. Personligt hører jeg til dem, der glæder sig over at få lov at se Bergmans drama opført med så korte mellemrum, men jeg erkender, at synspunktet er eksklusivt.

Spiller i Skuespilhuset til 4. juni

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post339

Cederholms power

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:23:03

Så er der igen teaterkoncert på Gasværket efter Nikolaj Cederholms fabulerende og svævende opskrift. Traditionen tro er teaterkoncertens mester sekunderet af de musikalske brd. Hellemann og af kostumieren Anja Vang Kragh – det var hende, der bl.a. gav en fuld sal gåsehud til tonerne af Beatles’ ”Here comes the sun” til Come Together.

Cederholm er manden, der har genopfundet Gasolin. Han har ført The Beatles og Beach Boys tilbage til deres oprindelsessted kun for at implodere dem lige i synet på et moderne publikum, og med Bob Dylan udfolder han endnu et musikalsk ikon i teatrets grænseløse rum.

Come together
Nogle af dem, der så teaterkoncerten, da den havde premiere på Århus Teater, mener, at Cederholm er blevet forudsigelig. For mig ændrer det ikke ved, at hans teaterkoncerter går rent ind og viser, at et scenerum med nye lydbilleder kan finde veje ind i musikkens fortællekunst, man ikke vidste teatret kunne afdække. Og så kan han noget andet, han kan nemlig forene kendere og novicer, unge og gamle, tonedøve og farveblinde. Cederholm skaber med sine teaterkoncerter en samlingskraft, der minder os om teatrets power: det er come together i mere end en forstand. Kald det bare forudsigeligt for min skyld.

Bob Dylan Teaterkoncert. Spiller 19. mar. – 4. juni på Gasværket.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post337

Kjeld og Dirchs sidste omgang

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:22:12

Man behøver ikke at være 300 år gammel eller hedde Holberg for at blive til ny dansk dramatik. Hvor det nogle gange kan føles, som om der går isvintre imellem den ny danske dramatik, ja så befinder vi os nærmest på kogepunktet i disse uger.

”Manson” af Jokum Rohde spiller lige nu i Skuespilhuset, og på Teater V får Jacob Weiss’ ”Udslet Hornsleth” publikum til at forcere Valby bakke, mens de tænker på landsbyer i afrika og luderjournalistik.

I morgen aften gælder det så den længe ventede KJELD OG DIRCH med Anders Matthesen og Jonathan Spang i hovedrollerne.

Et drømmespil
Hvor ”Ludvig” gør en dyd ud af det teaterhistoriske omdrejningspunkt, gør ”Kjeld og Dirch” nærmest en dyd af det modsatte. De kalder forestillingen et drømmespil, der begynder med Dirch Passers dødsøjeblik. Der hvor han falder om på vej ind på scenen i Tivoli, kalder Kjeld fra det hinsides og tager sin gamle ven med ud på en rejse.

Befriende dødsforagt
Der er noget befriende dødsforagt over Vivian Nielsens dramatiske projekt, og med Matthesen og Spang på Nørrebro Teater er der nok ingen grund til at frygte, at folkeligheden kommer i fare. Det er nemlig komediens – og stand uppernes - afgørende styrke.

Latteren samler os og udvider teatrets rum. Syretrippet kan skræmmende nemt gå hen og blive så eksklusivt, at kun de indviede kan følge med. Manson er et godt eksempel på et drømmespil, der har taget for meget LSD.

Kjeld og Dirch spiller 5.mar.- 30. apr. på Nørrebros Teater.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post336
Next »