Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Skandaleramt ballet

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Mon, May 07, 2007 23:02:53

En jomfruofring til lyden af et orkester, der lød, som om det var væltet. Publikum opførte sig som oprørte fodboldfans på 'Théâtre des Champs-Elysées' i Paris den 29. maj 1913, da 'Le Sacre du Printemps' havde urpremiere. På lørdag danser den over Operaens Store Scene i en nyfortolkning.

Blog Image

Det var den gang, der var rigtige teaterskandaler til. Dengang lige inden 1. verdenskrig brød ud. Ikke at urpremieren på 'Le Sacre' havde noget direkte med krigen at gøre, selvom man godt kunne forledes til at tro, at der var en forbindelse, hvis man tænker på de oprørstilstande, jomfruofringen til Stravinskijs musik førte med sig.

Det bedre borgerskab gik i chok, da 'Les Ballets Russes' med Diaghilev i spidsen dansede over scenen og lod ane, at noget afgørende nyt havde set dagens lys. Noget, der ikke bare sådan gik over af sig selv. Det var den moderne ballet og musik – hånd i hånd – der havde væltet publikum omkuld. Og de råbte ord, som mest af alt kalder på, at man bør gå hjem og vaske sin mund med 'Dove'. Den slags tilskuerreaktioner skal man i dag til fodboldstations for at finde, for efterskælvet af urpremieren kan bedst sammenlignes med et fan-slagsmål efter en topkamp mellem FCK og Brøndby. Publikum gik simpelthen i flæsket på hinanden, og politiet måtte gribe ind over for de værste bøller.

Ingen buh'er til ballet

Helt så galt går det forhåbentligt ikke, når den finske koreograf Jorma Uotinens nyfortolkning af 'Le Sacre' får premieren på Operaens Store scene den 12. maj, selvom det kunne være ret cool at opleve i hvert fald ét buh-råb til en ballet. Det er tilsyneladende mere operapublikummer, der gør det i den slags (måske minder de mere om fodboldfans?), og i Berlin siges det, at man først er rigtig avantgardekunster, når publikummer buh'er fra salen mod scenen. Ja, skuffede operainstruktører skulle efter sigende have buh'et af sig selv efter en premiere i bar nedtur over, at ingen havde buh'et!

'Le Sacre du Primptemps' på Operaens Store scene fra den 12-31.maj. Koreografi og scenografi: Jorma Uotinen. Musik: Igor Stravinskij. 'L'homme de Bois'. Koreografi: Sidi Larbi Cherkaoui. Musik: Igor Stravinskij Det Kgl. Kapel under Michael Schønwandts ledelse.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post127