Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Sprudlende machodans!

TeateranmeldelserPosted by Pernille Bøg Tue, January 22, 2008 21:15:28

'Don Quixote' er en klassisk smuk og sanselig, sprællevende ballet.

Blog Image

Korpset strutter af fyrig spansk energi og elegance. Flæsekjolerne fejer over scenen. Vifter foldes ud i koreograferet scenografi til lyden af et yderst præcist og varmt klingende kapel. Ben og betoninger sidder, hvor de skal. Wow! Når den Kgl. Ballet viser sig fra sin bedste side, er der vitterlig grund til begejstring, og det gør de i Alicias Alonsos 'Don Quixote' med de mandlige dansere helt i top.

Historien om 'Don Quixote' er groft sagt blevet til en ballet om to elskende, der ikke må få hinanden, men det får de naturligvis alligevel. Dermed bliver Don Quixote ganske banal, men det er hverken i karaktererne eller i historien, koreografen har fundet sin drivkraft. Fokus er på dansen, på de flotte store optrin, på de elskendes pas de deux'er, på "showet" – uden det bliver overfladisk. Her er der både koreografiske tyngde, højde og bredde, og en smule duft af savsmuld, når der pludselig drejer 32 perfekte piruetter foran øjnene på en.

Tragisk museumsgenstand
'Don Quixote' på Gamle scene er klædt i Jens-Jacob Worsaaes vidunderligt smukke scenografi og kostumer. Farverne er sydens og passionens. Mændene er rigtige mænd, der bærer deres kvinder på udstrakte arme, og kvinderne gør livets sødere og kønnere. Der er flirt, forelskelse, maskulinitet og romantik i luften. Og så er der Don Quixote, der som en latterlig, tragisk museumsgenstand skridter over scenen – en alt for grå og kedelig ganger. Også komediestilen har indfundet sig midt i den spanske cikadeluft med Flemming Rydberg som en overpyntet pudderkvast af en gammel bejler.

På premiereaftenen kunne publikum nyde Alessio Carbone i rollen som Basil. En helt rigtig mørk machodanser, der med overlegen legende lethed springer i luften som en spændt fjeder og lægger sig på knæ for sin Kitri. Diana Cuni klædte sin Basil med sødme og temperamentsfuld sårbarhed, og Mads Blangstrup og Tina Højlund var som parret Espada og Mercedes ekspressive og skarpe. Et gennemført flot festfyrværkeri af en forestilling for dem, der elsker dans. Svagheden er 2. akt, hvor der går en blanding af Disney og Sylfiden i den, men ellers en dansende fornøjelse med et brag af en finale.

Danser til 24. april på Gamle Scene og på landsturné. Koreografi: Alicia Alonso efter Petipa. Musik: Ludwig Minkus. Scenografi: Jens-Jacob Worsaae. Dirigent: Henrik Vagn Christensen. PR-foto.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post185