Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Gartneren på Kvæsthusbroen

InterviewsPosted by Pernille Bøg Fri, March 07, 2008 17:59:53

Interview med Nicolas Bro

Åbningen af skuespilhuset er lige om hjørnet, og det er premieren på 'Hamlet' også. Nicolas Bro skal løfte den store opgave at åbne et hus og spille Shakespeares krævende hovedrolle. I øjeblikket er han ved at klippe buske.

Der er kulsort i og omkring det nye skuespilhus den aften, Nicolas Bro møder URBAN SCENE. Gangene er forladte, der dufter af nyt træ og lim, og i Vagten ringes der efter 'Nikolaj'! Det er på flere måder et hus, der venter på at vågne, og der hviler et tungt pres på Nicolas Bros skuldre. Datoen for åbningen af skuespilhuset nærmer sig, og det gør premieren på 'Hamlet' også. Forventningerne er gigantiske til Bro og det nye hus, som ligger og skvulper i vandkanten og ligner alt det, teaterelskere kan drømme om.

"Det er kolossalt hårdt arbejde", fortæller Nicolas Bro over en kop Nescafé. Ligeså stærk og ekspressiv han er på scenen, ligeså ydmyg og venlig er han, som han står der i en af rygekabinerne. "Jeg trænger simpelthen så meget til en smøg," siger han og smiler skævt efter en tydelig hård omgang med instruktøren Alexander Mørk-Eidem.

Kan du fortælle, hvem Hamlet er? "Hamletrollen gestalter skuespilleren, så den der spiller Hamlet er Hamlet. Mennesket Hamlet. Han er et rigtigt menneske. Han er ikke sådan en skurk eller en gangstertype. Der ligger så mange følelsesmæssige lag i ham, og det skal man investere kolossalt meget af sig selv i for at få fat om. På den anden side er rollen også mere tilgængelig end så mange andre roller, fordi den giver så meget fra sig. Lige nu har jeg det sådan, at jeg er gartner i en parklignende have, og jeg skal finde ud af, hvordan haven skal se ud. Hvordan skal buskene klippes, og hvilke blomster skal der være. På en eller anden måde ville jeg ønske, at der var nogle flere plæner," griner han. "Jeg tænker jo ikke på andet – det kræver enhver rolle – og i dagene optil premieren, løber man dagen sort, men her har det været sådan længe. Nu er der tre uger til." Der er ingen tvivl om, at det kræver både mentalt og fysisk overskud at være gartner i Shakespeares have.

Hamlet er ikke en tegneserie

Nicolas Bro har svært ved at forstå, den sympatiske og heltemodige måde at spille Hamlet på. "Det forstår jeg slet ikke. Han er et menneske, der bringer kaos med sig. Der er begået en forbrydelse, men han spreder også sit eget indre kaos ud over det. Altså jeg synes, at det er noget vrøvl, at man skal spille nogle karakterer med sympati. Det er folks egen spejling. Mennesker er jo mennesker på godt og ondt."

Er Hamlet så gal eller? "Jeg synes, det er uinteressant, hvis han er kalkuleret. Så synes jeg, det er kedeligt. Shakespeare har jo netop skildret galskaben så genialt i det her stykke om det dybt sammensatte menneske. Hvis man som jeg har stiftet bekendtskab med galskaben eller har haft den tæt inde på livet, så kan man også se, hvor fantastisk godt, det er skrevet: som et ægte vanvid. Nogle gange er det bevidst, påtaget, andre gange har man et klarsyn og andre gange igen er det ved at æde en op. Nogle gange er man fuld af overskud og beregnende. Den erkendelse har ægte vanvid også. Det grænsepsykotiske. Det skizofrene. Det er meget præcist beskrevet. Det er jo ikke en tegneserie det her!"

Elsker han Ophelia? "Ja, det gør han. Kærligheden eksisterer."

Hvad synes du, vi skal med Hamlet? "Hvad skal man overhovedet med noget? Man skal i hvert fald ikke være respektfuld. Jo, man skal være respektfuld over for det, der sker i prøvelokalet. Det er jo ikke papir, men noget der udspiller sig. Hver forestilling er en satsning. Man kan have en skarpere eller klarere fortolkning, og man kan lykkes eller ikke lykkes, men man kan ikke sige, at vi skal noget specielt med det. Budskabet er ligegyldigt i den sammenhæng. Man må gå ind i det sanserum, teatret er. Det er kernen i teatret. Det vigtige foregår her og nu. Lars Von Trier har sagt: Jeg hader perfekte film. Sådan har jeg det også med teater. Bortset fra det, så er det jo en kliché at åbne med 'Hamlet'. Det må stå på Top 5-listen for alle, der skal åbne en ny scene, så...."

Hvem: Nicolas Bro, Jesper Asholt, Carsten Bjørnlund, Helle Fagralid, Peter Gilsfort

Benedikte Hansen m.fl.

Hvad: Hamlet

Hvor: Det nye skuespilhus

Hvornår: 16. februar- 11. april

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post193