Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Vi skal ramme plet hver gang

InterviewsPosted by Pernille Bøg Fri, March 07, 2008 18:10:37

Instruktørerne Marc van der Velden og Peter Hesse Overgaard taler om at lave teater for børn, der bedst kan sammenlignes med et meget kritisk tysk operapublikum.

Hvad er det vigtigste, når man instruerer teater for børn?

Marc: At sætte sig ind i børnenes sind, det vil sige: at sætte sig i deres sted og forsøge at se forestillingen gennem deres øjne.

Peter: Vi skal med teater altid forsøge at give børn den bedst mulige kunstneriske kvalitet og møde dem på det niveau, de er - aldrig tale ned til dem.


Hvornår ved man, når man har fat i børnene, og når man mister dem?

Marc: Når man kan mærke, at de ”trækker vejret” med forestillingen. Og man ved når man mister dem, når der opstår uro.

Peter: Når de er på, ja så kan du høre en knappenål falde til jorden eller høre dem klukke begejstret. Hvis det ikke virker, vil de aldrig tøve med at vende sig bort, tale om noget andet eller blive urolige.

Hvis du skulle sammenligne det at lave børneteater med noget andet, hvad skulle det så være?

Marc: At lave børneteater er som at lave en gave til en meget god ven.

Peter: Voksenteater.

Hvad er det sværeste ved at lave teater for børn?

Marc: At det trods alt kan ske en gang imellem, at man ikke helt har ramt plet, og at man tydeligt kan mærke det: børneteaterpublikum er i den henseende som et meget kritisk tysk operapublikum, bare ikke så snobbede

Peter: Måske lige præcis, at hvis det ikke virker , ja så får du svaret med det samme .Du skal helst ramme plet hver gang.

Hvad er det dejligste ved at lave teater for børn?

Marc: Når man mærker, at de er helt med, at man har dem i ens hule hånd

Peter: Når du har givet dit publikum en god sanselig oplevelse. Og at de har lyst til at vende tilbage til teatret en anden gang.

Hvad er det værste, der er sket under en af dine forestillinger?

Marc: Det var, da en klasse, der var inde og se en af vores forestillinger, via skolens højtalere blev bedt om at gå til svømning, og at læreren derefter fik alle børn til at rejse sig fra bænkene og forlade lokalet midt under forestillingen, som om det var det mest naturlige i verden

Peter: Det er heldigvis ikke sket endnu

Hvilken publikumsreaktion har betydet mest for dig?

Marc: En af de mest betydningsfulde oplevelser for mig var at rejse med en af vores forestillinger til Kaukasus for at spille for de børn og voksne, der overlevede gidseldramaet i skole nr. 1 i Beslan. Og at kunne mærke under og efter opførslen, at børnene var lige så optaget af historien, lige så tænksomme og glade som danske børn. Trods alt.

Peter: Det bedste er, når både børn og voksne fanges af det, vi laver, og de voksne glemmer, de er voksne, så er teatret ikke bare længere kun er for børn, men bliver en oplevelse for alle i rummet.

Den lille pige fra Havet
Anemone Teatret
Instruktion: Peter Hesse Overgaard
27. feb - 30. mar '08
2 - 5 år
Varighed: ca. 35 min.

100 historier og 1 til
Corona La Balance
Instruktion: Marc Van der Velden
4. marts- 3. april '08
fra 10 år
Varighed: ca 65 min.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post197