Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Inviter brokkerøven indenfor

------------------------------ VirksomhedsdramaturgiPosted by Pernille Bøg Mon, June 30, 2008 20:06:10

Der findes ikke noget bedre end at blive bekræftet i, at man bare er super god. Det kører, vi er for fede, vi er sgu' en succes! Eller hvad? For hvordan er det vi går fra "good" til "great", som så mange taler om for tiden, hvis vi er enige om, at "der ikke er noget at komme efter" for nu at citere en kendt dansker.

Hvis vi ønsker at tage forretningen eller organisationen til det næste niveau, så gælder det om at slå lyttebøfferne ud, se "modstemmerne" som engagerede medskabere og hilse de nye stemmer velkommen i koret. For at sige det populært, så skal brokkerøven inviteres indenfor, og så skal han lære, hvordan brok bliver til guld.

Nogle virksomheder har allerede etableret "whistle blowers" og "listening posts" - en slags konstruktive rygtespredere - og det kan jo være produktivt for den interne kommunikation og dermed for ledelsen af virksomheden. Det hjælper dem til at have fingeren på pulsen og kommunikere om det, der virkelig optager deres medarbejdere. Men hvad nu, hvis virksomhederne tog medarbejderrelationen ligeså alvorligt som kunderelationen? Ville vi så opleve flere glade medarbejdere, større medarbejderloyalitet og stærkere medarbejderrelationer? Og hvilken værdi, ville det give for virksomhederne? Hvad nu, hvis vi samlede brokkerøvene og rygtesprederne?

Der kan og skal gøres rigtig meget mange steder for at skabe en bedre og mere effektiv intern kommunikation. Én af måderne at gøre det på, er at nedsætte et "Medarbejderboard", som ikke bare lever en hensygnende tilværelse på HR-gangen, men som ledelsen tager alvorligt og går i dialog med som en art bestyrelse "nedefra" i stedet for "oppefra".

Medarbejderboardet mødes 3-4 gange om året og giver feedback og konstruktivt kreativt tilbagespil til ledelsen. Medlemmerne skal tænke ud af boksen og udfordre "plejer" og "jamen...". Det er ikke en fokusgruppe, det er en reel "samtalepartner", der kun kan fungere i en tillidsfuld organisationskultur. Med ekstern facilitering, udfordring og opfølgning får organisationen det optimale ud af boardet.

Det er helt sikkert dyrere at miste en dygtig medarbejder end at lytte til ham.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post211