Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Ludere og lommetyve

TeateranmeldelserPosted by Pernille Bøg Mon, February 02, 2009 23:41:28

Skuespilhusets ’Stuk’ er et scenografisk mesterværk, men den tyske instruktør Frank Castorf lever ikke op til sit bedste.

Den tyske mesterinstruktør Frank Castorf er kendt for at tage sig af vores klassiske værker og med hård hånd skære et scenisk snit til dem: skævt, provokerende og vrængende. Og når det kommer til Herman Bangs ”Stuk”, som de fleste tvang sig igennem i skolen, så passer den rigtig godt til ham. Romanen viser netop falskheden, overfladiskheden og tomheden bag de sminkede facader på det pæne København. Det hele er købt for penge, som ingen har, og alle låner. Det minder om en vis boligboble, en vis finanskrise og en vis overophedning. Alle er direktører for et eller andet, og det hele er bare ét stort spil for galleriet.

Begavet og overvældende
Skuespillerne kæmper sig rundt i en overdådig scenografi. De er viklet ind i turkise cirkusbarduner og fanget af deres egne løgne, tricks og nyttesløse visioner. Ude af stand til at føle og elske i kampen for kærligheden til den næste kapital. Det er et evigt forræderi og en evig forrådnelse. Når forbrugsfesten er slut, er der ikke meget ved noget som helst. Men det er der ved scenografi og kostumer. De er så top flotte, ekstremt velfungerende og enormt præcise i deres symbolik. Det længe siden, man har set noget så begavet og overvældende – og det er længe siden, Jens Albinus og Tammi Øst har været så stinkende gode. Havde Castorf kunne skære i sig selv, ville han have skabt en skarpere ’Stuk’. Desværre er der for meget blændværk tilbage, men som Tammi Øst synger så smukt: you can’t always get, what you want.

”Stuk” spiller til 21. april

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post239