Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Det store kontroltab

------------------------------ ArtiklerPosted by Pernille Bøg Tue, February 10, 2009 17:30:05

Kirsten Dinesens "Forbrugeren i førersædet" er formegentlig den bedste og eneste bog, der på dansk beskriver de kommunikative konsekvenser af udviklingen fra web 1.0 til 2.0. Det handler om udviklingen fra massemediernes præmisser til de individuelle mediers præmisser eller fra push-kommunikation til pull-kommunikation. Kort sagt: modtageren har fået magten i "The Pull Society".

Man får et godt overblik over net-kommunikationens forgreninger, muligheder og afveje med et hav af konkrete og brugbare eksempler fra virkelighedens verden. Kirsten Dinesen ved, hvad hun taler om, og forfalder heldigvis ikke til at spille vigtigper. Hun tager sin formidlingsopgave alvorligt og giver en både god, pædagogisk og bred indføring i den teknologiske revolution, som har banet vej for de sociale medier og den forskubbede magtbalance mellem virksomhed og forbruger. Hun stiller skarpt på markedsføringen, medierne, mulighederne og målgrupperne og hendes konklusion er klar:

- Kontroltabet er endeligt
- Kom tæt på din målgruppe
- Kend kommunikationsloven i cyberspace, hvis du vil overleve

Der er uden tvivl en masse læring at hente i Kirsten Dinesens bog for både erhvervslederen, forretningsudviklingschefen, kommunikations- og marketingchefen og den offentlige leder. Kirsten Dinesen har fokus på it-teknologien, men dybest set er web 2.0 blot et af de tydeligt aflæselige tegn på, at forbrugerens eget selvstændige kommunikationsfirma skal tages alvorlig - uanset hvor man befinder sig i virksomhedens værdikæde. Det er et nyt paradigme, som både indebærer ledelse, kommunikation, HR, produktudvikling etc. Der er virksomheden, og så er der alle "entreprenørerne" omkring den - og de bestemmer selv med hvem, hvor, hvornår, hvordan og hvad de vil kommunikere.

Kirsten Dinesen, Forbrugeren i førersædet, Gyldendal Business, 2008, Pris: 299,00 kr.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post241