Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Tynd Gintberg

TeateranmeldelserPosted by Pernille Bøg Sun, August 30, 2009 12:27:11

Jan Gintbergs nye fremtidsshow er en pinlig omgang

Når man tager sig selv i at sidde og tælle, hvor mange store balloner scenografen har hængt op på scenen, ved man, den er gal. Man ved også, den er helt gal, når Jan Gintberg som 80-årig iført sølvlame gamacher med prusten, stønnen og gammelmandsstemme vender sig mod salen og spørger: ”Hvem vil I vide noget om?” For svaret fra salen er mildest talt spagt. ”Amin Jensen” er der én, der endelig råber. ”Pia Kjærsgaard,” kommer det minutter senere fra en anden. Der er kun hul igennem med jævne mellemrum, og manden på scenen er bare ikke særlig sjov, selvom han konstant klør sig på bollerne, ryster på hovedet og siger ”Stenfri avokado”. Man sidder med en klar fornemmelse af, at han bare ikke har noget virkeligt på hjerte. Derfor må han tage publikum som gidsler på tidsrejsen, og derfor er showets emner ikke særlig originale.


Fortidslevn med diller på
Det er de samme tyndslidte pointer om følsomme kvinder og hårdkogte mænd, intimbarbering, parforholdets ulidelige lyksaligheder, sexfantasier, kiksede politikere, racismeangst og ikke mindst ”Frøken Smillas fornemmelse for sne”, man hørte tilbage i 90’erne. Der er med andre ord ikke meget fremtidsshow over det. Snarere et fortidslevn tilsat ordet ”diller”, leveret med den sædvanlige skingre stemme med uforudsigelige tryk på de mærkeligste ord og en helvedes masse eder og forbandelser. Okay, ret skal være ret. Der var enkelte momenter af noget sjovt. Favoritten er klart, hvorfor fa’en, man har holdt Citroën-bilen i live. ”De er jo fuldkommen som Jehovas vidner; står ude i indkørslen og ser kiksede ud.” Eller billedet af Gintberg, der fornægter sin søn en vågelampe og skruer pæren ud af køleskabet (”Så må osten klare sig i mørket”), samtidig med at der er Hummer-træf for 2000 mennesker i USA. Alt i alt et show, der er tyndere end Steffen Brandts overarme, og for resten er der 16 balloner.

På turné over hele landet til 27. november

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post255