Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Caroline Cavallos svanesø

TeateranmeldelserPosted by Pernille Bøg Fri, March 02, 2007 00:12:19

Det er ti år siden, Den Kgl. Ballet havde premiere på Peter Martins version af 'Svanesøen'. Nu er den rykket ind under Operaens imponerende vinger, hvor den bliver ét stort bølgende brus til Tjajkovskijs smukke musik, der i Wojciechowskis fortolkning desværre er klangmæssigt for hård og bastant.

Peter Martins har foretaget et markant koreografisk valg. Han har skåret store dele af det pantomimiske bort til fordel for dans, dans og dans. Grundkonstellationen har han dog bibeholdt, så vi følger stadig den unge Prins Siegfrieds forelskelse i Odette, hans troløshed og hans fortabelse. Vildledt af von Rothbart og i Martins version – af sine egne drifter. Det er altså ikke kun et narreværk og troldkunstkraften, der får ham til at love Odile sit hjerte. Det er Siegfried selv, der driver værket. Per Kirkeby har skabt scenografien, der bestemt ikke er uproblematisk, og den fungerer bedst, når den er mørk, dragende og altopslugende. Det er Kristoffer Sakurais debut som prinsen, og han danner en fin og "jomfruelig" modpart til Caroline Cavallo, hvis svaneprinsesse overstråler hele Operaen. Svanesøen er intet mindre end et Cavallosk eventyr. Hun er lige præcist så sart og overjordisk, som hun skal være, og så teknisk overlegen og sikker. Der danses af overskud. Og så er der narrestreger og springkraft i Tim Matiakis, klasse i de fire små "Etudes-svaner" og i det hele taget højt niveau hos de enkelte dansere og i corps de ballet. De svaner, de bølger, det havskum. Fortryllende!

Svanesøen af Peter Martins efter Petipa, Ivanov og Balanchine. Scenografi: Per Kirkeby. Musik: Pjotr Tjajkovskij. Dirigent: Tadeusz Wojciechowski. Skiftende rollebesætninger.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post28