Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Cirkus Lulu

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Fri, October 15, 2010 18:17:08

For et par år siden måtte Århus Teater rive en af sine forestillingsplakater ned. Plakaten viste et par lange glatbarberede pigeben i sorte boots og en beige lædersofa - og så det, der udløste ramaskriget: et blottet kvindekøn, der trods alt var blevet selvcensureret af teatret med pink versaler. Bogstaverne L-U-L-U nærmest bugtede sig op mellem hendes marzipanhvide ben. Men det var mere porno, end man brød sig om, og teatret måtte lave plakaten om.

Det grænseoverskridende er et gennemgående tema i Alban Bergs LULU, der bygger på Wedekinds to dramaer ’Jordånden’ og ’Pandoras æske’, og som Berg inden sin død i 1935 ikke nåede selv at færdiggøre 3. akten til. Grænseoverskridende fordi det handler om kvinden som farlig forførerske - om hendes evne til at omslutte alverdens mænd og kvinder med sit køn og skød, og få dem til at gå til grunde. Grænseoverskridende fordi vi befinder os i en musikalsk brydningstid, hvor Schönbergs tolvtonesystem markerer tonesprogets sammenbrud, og grænseoverskridende fordi Berg i sit cirkus Lulu spejler, gentager (lu-lu), genkalder og lader mordere overleve.

Det er 30’ernes og mellemkrigstidens sortsyn. Det er tomrummet efter Nietzsches ”Gud er død”, og det er ligningen Lulu=Eva=slange=djævel – og så er det i øvrigt første gang, vi kan opleve hele Lulu på Det Kgl. Teater.

Jeg krydser fingre for, at det grænseoverskridende og provokationen ikke bliver dømt til at trække sig tilbage i unge Stefan Herheims iscenesættelse, men at han tværtimod giver sit klare bud på, hvem eller hvad denne kvindekraft er for en størrelse.

Lulu, 15.-okt.-10.dec., hverdage kl. 19.30, sø. Kl. 15, pris DKK 95-745, billetter via Det Kgl. Teaters hjemmeside

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post301