Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Shakespeare uden passion

TeateranmeldelserPosted by Pernille Bøg Fri, March 02, 2007 00:34:49

Mænd, mænd og atter mænd. Staffan Valdemar Holms iscenesættelse af Shakespeare berømte bloddryppende drama om riget, magten og æren har i den grad fået et skud testosteron. Den eneste kvinde, der overlever instruktørens dramaturgiske snit, er Lady Macbeth – og hun er som bekendt drevet af maskulin energi til trods for nedringede kjoler og opsat hår. Men testosteron alene gør det ikke – rigtige mænd er en mangelvare i 'Macbeth'. "Er du en mand?", spørger Lady Macbeth sin gemal, og vi må svare "Nej". Og det er netop et af iscenesættelsens problemer, at Macbeth på intet tidspunkt er et handyr af hverken udseende eller af handling. Hvad er der så tilbage at tænde på? Magten naturligvis, og den har som bekendt sin pris. Der skal kunne trædes over lig, hvis målet er toppen, men ægteparret Macbeth formår ikke i længden at holde de indre dæmoner og samvittigheden stangen. De invaderer sig selv, før tropperne når slottets porte. Den gang var der ikke noget, der hed krisepsykolog.

'Macbeth' mangler passion i begrebets videste forstand, og karaktererne mangler kød og blod. Opsætningen bliver kun vedkommende og nærværende i glimt, selvom det er stærke kræfter som Reine Brynolfsson og Lena Endre, der trækker. Og dem kan man nyde. Scenografen Bente Lykke Møller har sat tiden i stå i 1950'erne, og det er formodentligt også her før kvindefrigørelsen, vi finder den sidste fuldblods patriark. De svenske feminister er gået direkte i flæsket på opsætningen. De burde klappe i hænderne. For som de siger her og i Strindbergs 'Faderen', så er skorstenene blæst ned.

Dramatens Macbeth gæstespiller på Stærekassen til 30. december. Med Reine Brynolfsson, Lena Endre m.fl. Instruktion: Staffan Valdemar Holm. Scenografi: Bente Lykke Møller.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post31