Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Trolddomskraft

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:07:08

Der er også godt med saft og trolddomskraft i Shakespeares STORMEN, og når den rykker fra Odense Teater til Gasværkets kuppelrum, lyder det næsten, som om forestillingen er kommet i sikker havn, inden den drager videre til knap så oplagte teaterrum i Aarhus og Haderslev.

For det er netop det dragende og grænsesøgende cirkus, der er omdrejningspunktet i Meridiano Teatrets og Shanghai Dramatic Arts Centers fortolkning af dramaet om troldmanden Prospero – og så er Shakespeares egen scene, The Globe, som bekendt også kuglerund.

Shakespeares ’Stormen’ som nycirkus er slet ikke så tosset, og nogle af os vil også huske, at forsøget er gjort før. Tilbage i 2003 tog instruktøren Katrine Wiedemann netop et cirkusgreb om selvsamme Shakespearetekst i Kanonhallen og proklamerede, at det var »Teater til folket«.
Desværre var det en ret rædsom oplevelse. Shakespeare som larmende inferno, ironi og ikke mindst luftånden Ariel forvandlet til en gul badebold med Sidste Babett Knudsen er svær at glemme.

På Gasværket hedder instruktøren Giacomo Ravicchios, og så er der god grund til at tro på, at poesien, gøglet og magien får den plads, den skal have i Shakespeares drama, som i øvrigt var det sidste, han skrev – om en ’teatermand’, der giver afkald på sin skaberkraft.

Tommy Kenter og Lars Knutzon indtager manegen sammen med akrobater fra Shanghai Acrobat Troupe og Teaterorkesteret Batida. De to herrer har stået på Gasværket sammen før i et andet slutspil – nemlig Becketts af samme navn. De gamle gøglere er genialt godt castet.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post324