Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Molieres x-faktor

OmtalerPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:10:46

’MISANTROPEN’ indtager med Lars Mikkelsen som idealisten Alceste Skuespilhusets Store Scene, men der er flere grunde end Mikkelsen-faktoren til at tro på, at den godt firehundrede år gamle karakterkomedie vil udfolde sig flot. Da Christoffer Berdal satte Holbergs ’Den Stundesløse’ op på Grønnegårds Teatret forrige sommer, fik han med Henning Jensen i den uforglemmelige hovedrolle dér midt i den gamle gård præcist indrammet en af tidens store livsstilssygdomme og samfundstendenser – stress i en performancekultur. Det handler om at være ’på’ 24/7 – ja man kunne være fristet til at sige ”Jeg er på, derfor er jeg”. Der er kun én vej frem, og det er hurtigere, højere, længere.

Hos Moliére har Alcestes udkårne Célimène (Mille Hoffmeyer Lehfeldt – hende kommunikationskarrierechicken fra DR’s depressionskomedie ’Lykke’) også en rem af huden. Hun er ung, smuk og forstår forstillelsens spil, som var hun et moderne produkt af celebritykulturen sprøjtet ud af mediemaskinen med en Paris Hiltons ubestemmelige x-faktor. På den anden side står Alceste dybt fascineret, uhelbredeligt forelsket og med tungen ud af munden i afsky for performerens udfoldelser. Spørgsmålet er, hvad han får ud af at stille sig på spillets sidelinje og vrænge ad dem, der mestrer det? Og hvad med Célimène - er hun endelig landet i den rette Facebook-alder, som ophøjer hende til dronningen af spin, eller fanges hun også i 2011 af sine egne løgne?

Det er ikke sikkert, instruktøren Thomas Bendixen giver et klart svar – ja, måske vil det være en velsignelse og pointe, hvis han ikke gør - men han har i hvert fald sans for komikkens væsen, og så instruerede han i øvrigt Lars Mikkelsen i en sommersprudlende let ’Libertineren’ samme sommer som Berdal lod sin Stundesløse stresse rundt med slåbrok og udslået hår. Det instruktørvalg lover godt for Nationalscenens opsætning,

Misantropen, 21. jan. - 26. mar.

  • Comments(0)//www.virksomhedsdramaturgi.dk/#post328