Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Teater1-prisen uddelt til Århus Teater og Plan-B

NyhederPosted by Pernille Bøg Sat, June 16, 2007 15:33:03

Teater1 har netop overrakt Teater1-prisen til Århus Teater og Plan-B. Begge teatre for at have vendt skuden.

Plan-B's pris på 10.000 kr. blev overrakt af Pernille Bøg, som motiverede prisen med disse ord:

Der er nogle, der siger, at når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, og andre vindmøller. Her er der tale om nogle, der skabte et teater midt i efterårsstormen, for det var præcis, hvad der skete i september 2002, hvor tre unge mænd, Mads Wille, Jens August Wille og Simon K. Boberg, satte sig for at skabe noget nyt i den bygning, der før havde huset 'Husets Teater' og 'Teater Styhr & Kjær'.

Vi husker tiden i begyndelsen af de nye årtusinde, efter Fogh-regeringen svingede sparekniven, og vi har glemt dem, der klynkede, men husker dem, der gjorde noget ved det. Lægesjusk kan man ikke sidde overhørigt, og her var patienten måske nok såret, men i hvert fald ikke død endnu. Fem år senere kan vi vist godt tillade os at tage pulsen og erklære Plan-B for sprællevende.

Der svedes...

Og det er først og fremmest sprællevende, fordi nogle har sat deres eget teaterliv ind på, at få Plan-B til at blive deres og publikums Plan-A. De går under navnet 'ildsjæle' og uden dem – og Kunststyrelsen – var det næppe muligt at krybe ind i mørket i hjertet af København, i et intimt teaterrum, hvor ildsjælene nogle gange brænder så meget, at der bliver rygende varmt. "Det er en god idé at medbringe vand", skriver de advarende til publikum. Og ja, der svedes på rækkerne, men så sandelig også på scenegulvet, så skuespillerne ind imellem må føle, at "de er lige midt i helvede - i midten af skudlinjen og omringet fra begge sider," for nu at låne en replik fra teatrets seneste succes "Som Brødre." Eminent spil af Mads Wille og Dejan Cukic i makedonske Dejan Dukowskijs stykke om alt det, man ikke kan flygte fra. Skæbnen det lort!

Tro på teatret

Plan-B er teater, der tør være teater. Tror på sig selv. Tør stå ved sig selv og bare – undskyld udtrykket, men det er Lars Knutzon, der har fundet på det, og det er så rammende: "spille lortet". Her findes der mod til at gå imod det kommercielle. Der er musik, men ingen musicals, og de sælger billetter alligevel. Plan-B har fundet sit ståsted – sin berettigelse. Det er det, de strategiske regnedrenge kalder 'profil', men det behøver ikke være så fortænkt – nogle gange laver man det, fordi man ikke kan lade være. Og så giver det heldigvis god mening alligevel. Også for publikum.

Man kan sige meget om Plan B, men man kan også bare tage i teatret. For som PLAN-B siger: teater skal ses i teatret. Det er såre enkelt.

Blog Image

Mads Wille var med til at grundlægge teatret Plan-B i 2002. Senest spillede han med i 'Som Brødre', der blev teatrets hidtil største succes. Foto: Henril Ohsten Rasmussen.

Fem år med Plan-B

Transport var Plan-B's åbningsforestilling skrevet af Simon K. Boberg, og udviklet i tæt samarbejde med instruktøren Jens August Wille, scenografen Peter Holmgård og skuespillerne Sarah Boberg, Mads Wille, Henrik Noel Olesen og Jan Meyer. Forestillingen blev en stærk åbning for det lille teater. (Premiere 7. september 2002)

Efter åbningssæsonen fik Plan-B støtte af Scenekunstudvalget, og kunne præsentere verdenspremieren på den makedonske dramatiker Dejan Dukovskis stykke På den 2. side. Instruktøren Alexa Ther skabte en intens, rå og poetisk forestilling, som sikrede hende en Reumert for årets instruktør. (Premiere 21. februar 2004).

Mobil som netop nu spiller i Aalborg, var oprindeligt skrevet specielt til Plan-B af Sergi Belbel. Således gik det til, at endnu en verdenspremiere på verdensdramatik fandt vej til Magstræde. Mobil er en moderne komedie om mobiltelefoni, terror og almindelig fremmedgørelse, og forestillingen blev Plan-B's hidtil største publikumssucces. (Premiere 28. januar 2006)

Som Brødre

For anden gang præsenterede Plan-B en verdenspremiere af Dejan Dukovski. Mads Wille og Dejan Cukic spillede intenst kammerspil i Reumert talentprismodtageren Rune David Grues træfsikre instruktion. Belægningsprocenten var over 85, og Som Brødre er dermed både teatrets største enkeltstående succes og afslutningen på den mest succesrige sæson som helhed i Plan-B’s historie. (Premiere 7. april, 2007)

Plan-B lægger også jævnligt scene til mange gæstespil, og det var bl.a. her man kunne opleve Teater Grobs store succes Europamestrene i 2004. Også Teater Ophelias Den danske tragedie fra 2005 blev spillet højt oppe under loftet, og Mammut teatret har aflagt flere besøg – fx med Nicolas Bros Stolthed er Kolossal også i 2005.

  • Comments(0)