Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Du må ikke gå fra mig mor

TeateranmeldelserPosted by Pernille Stokholm Bøg Mon, November 22, 2010 21:24:31

Medea er en desperado. Kreon et svin. Jason en drengerøv, der ikke vil tage ansvar. Der er ingen kære mor i Sara Stridbergs Medealand, der lige nu spiller på Edison med en Mille Dinesen, der giver vreden fuld power.

"Mooooaaarrr - du må ikke gå fra mig. Moooaaar...". Det er Medea, der skriger sit desperadaskrig efter en sort skikkelse, som forsvinder ud. Hun er barfodet og bange, som en vis Raskolnikov, der vandrer ligeså hvileløst omkring på nationalscenen for tiden. Måske er det her netop øjeblikket efter, at hun har begravet sine børn levende.

Vred som ind i helvede
Medea er blevet forladt i mere end én forstand. Forladt af sin Jason, som er stukket af med Kreons datter "prinsessen", og forladt af sin mor, der har været død i flere år. Hun har kun sig selv, og de børn, som kun alt for godt minder hende om det liv og den kærlighed, hun er mistet. For hun har som hun siger "ofret alt" for at følge med Jason, den gang forelskelsen forblændende dem begge. Denne Medea er vred som ind i helvede.

Rummet er hvidt og koldt. Det er ikke skabt til mennesker, men til de institutioner, vi har erstattet omsorgen med. Tomt, som det, der er tilbage af et menneske, der har fået knust sit hjerte. Det er ikke et sted til længere ophold, her kan hun naturligvis ikke blive, men blot overleve en stund, mens Solbjørg Højfeldt messer, reciterer, diagnostiserer og journaliserer som en blanding af græsk kor, død mor og læge.

Det forkerte pointsystem
I dette morforladte land går, løber, skriger, hopper, sparker, græder, ler Mille Dinesen som Medea alt det ud, som er indeni hende, mens sorgen skaber gennemtræk i hver eneste krog af hendes spinkle krop og sjæl. Hun har én eneste mission: at få lov til at blive sammen med sine børn. Med Jason, Janus Nabil Bakrawi, eller uden Jason. Bare få lov at høre til et sted. Alt andet end udvisningen.

Men Medea har satset sine penge på det forkerte pointsystem. Udvisningen er uundgåelig, også selvom hun lader Kreon i skikkelse af Søren Spanning tage hende bagfra for at vinde tid. Her hjælper heller ingen kære far. Derfor er der kun én udvej for Medea: at gøre sig selv kold ved at slå børnene ihjel. At gøre sig usårlig ved at eliminere alt det, der kan få hende til at føle noget som helst igen.

Det er derfor en Medea, som ligeså meget slår sig selv ihjel, som hun hævner sig på Jason i Medealand.

Aktuel? Ja, for pokker
Er denne Medea så rigtig interessant? Jeg synes det helt ærligt ikke. Medea er vred. Kreon et svin. Jason en drengerøv, der ikke tager ansvar, men går efter prinsessen, som spilles rigtig fint af Caroline Dahl. Det er ikke nemt at blive til noget med så få replikker, men det lykkes hun flot med. Er den så aktuel? Ja, for pokker da. Tænd for dit tv og se det udspille sig. Hver dag.

Spiller på Edison med MILLE DINESEN, SOLBJØRG HØJFELDT, JANUS NABIL BAKRAWI
m.fl. Instruktion: ALEXA THER. Tekst: SARA STRIDSBERG. Scenografi: CAMILLA BJØRNVAD.

  • Comments(0)