Kommunikation & Teater

Kommunikation & Teater

Virksomhedsdramaturgi

Virksomhedsdramaturgi er en ny måde at anskue virksomhedskommunikation på. Tilgangen anerkender virksomheders og organisationers kompleksitet og har som mål at styrke virksomheden ved at arbejde med troværdig kommunikation internt og eksternt. Virksomhedsdramaturgen arbejder ud fra begrebet 'Den polyfone virksomhed' og forsøger at gøre modfortællinger til medfortællinger i den samlede virksomhedskommunikation. Fagfeltet er sammensat af viden om teater, kommunikation, ledelse, journalistik og tekstanalyse.

Grøn front

TeateranmeldelserPosted by Pernille Stokholm Bøg Thu, April 21, 2011 12:08:45

***

Musicalen 'Wicked' har gået sin sejrsgang 'verden over' men på Det Ny Teater er det alene Maria Lucia Heiberg Rosenberg som den grønne heks, der får magien til at flyve.

Hun er ikke som de andre, Elphaba. Født grøn og dømt til udstødelse af et konformt uniformeret samfund. En grønskolling af en frelser, der aldrig får lov at forløse sin indre skønhed. Til gengæld kan hun synge, så mange andre i heksebranchen må blive grønne af misundelse.

Frygt eller flygt
I Wicked møder vi kort fortalt den dumme blonde Glinda (Anette Heick) og den gode grønne Elphaba (Maria Lucia Heiberg Rosenberg). Vi er taget til en blanding af Harry Potters troldmadsskole Hogwarts, Shreks underskov (en stor grøn trold, der er blød som marcipan) og naturligvis Oz. Her hersker Marianne Mortensen, der er ligeså skøn som hun er ond, i Troldmandens tjeneste. Også han, Steen Springborg, er som altid en fryd i musicalens univers, men her har Troldmanden solgt ud til fordel for folkets frygtelige tilbedelse. Han er hersker af et frygt eller flygt-regime og på ingen måde den underskønne Troldmand, som Elphaba drømmer om. Det giver naturligvis det onde frit spil og tiltrækker magtliderlige, svage og forfængelige sjæle som Glinda, der bare gerne vil gå i store kjoler og kaste med håret.

Ingen forførelse
Musikken, der jo for pokker er en bærende del af en musical, mangler originalitet og ørehænger-kvaliteter. Der er ingen klange, ingen melodier, ingen nynnen, der rumsterer under hjerneskallen hverken under eller efter 'Wicked'. Ærgerligt - og ikke mindst besynderligt, at Wicked har høstet så stor succes på Broadway for den hverken forhekser eller forfører i Det Ny Teaters opsætning - og så mangler vi altså en Glinda, der kan give Elphaba et modspil, som løfter sig op over teenager-mobberiet. Det er ikke sjovt eller elegant nok spillet på et teater, der ellers nok er kendt for at kunne servere en heksbryg, der får os til at overgive os til musicalens banaliteter og glemme Oz selv.

Konklusion: al magt til Maria Lucia Heiberg Rosenberg. Sæt kryds ved de grønne.

Spiller på Det Ny Teater. PR-foto Jonas Lodahl

  • Comments(0)